חרדה אצל מבוגרים

חרדה אצל מבוגריםאת/ה מרגיש/ה שאת/ה מודאג/ת יותר מדי? נלחצ/ת גם מדברים שלאחרים נראים פעוטים? ייתכן שאת/ה סובל/ת מחרדה.

הפרעות חרדה הן מהבעיות הנפשיות השכיחות ביותר. למרות שיש טיפולים יעילים לחרדה, רוב הסובלים מחרדה לא פונים לטיפול, הן בשל חוסר מודעות והן בשל סטיגמות בנוגע לטיפול.

חרדה היא תגובה טבעית של הגוף, במיוחד בעת מצבי סכנה או בעת מצבי סטרס עקב מצבים כגון: ראיון עבודה, בדיקה רפואית או מצב בטחוני. כשהחרדה מופיעה בעוצמה נמוכה, היא עשויה להיות מועילה. למשל: חרדה שאנשים חשים לפני מבחן או לפני תחרות עשויה לסייע להם להגיע לרמת הביצועים הטובה ביותר שלהם.

עם זאת, כשהחרדה מופיעה בעוצמה גבוהה, מתמשכת לאורך זמן ופוגעת בתפקוד היומיומי היא מהווה בעיה. אנשים הסובלים מהפרעת חרדה מתקשים להתמודד עם החרדה. הם חשים במתח מרבית מהיום, מודאגים ממגוון נושאים ולאו דווקא מנושא אחד מוגדר, הריכוז שלהם עלול להיפגע, והם עלולים להימנע ממצבים מסוימים.

תסמינים של חרדה

• תחושות גופניות של חרדה כוללות מתח בשרירים, קצב לב מהיר, נשימות מהירות, הזעה, רעידות.
  • דאגה מתמדת
  • הימנעות ממצבים
  • קשיי שינה
  • קושי להרפות
  • בידוד חברתי או הסתגרות

סוגים של הפרעות חרדה:

*התקפי חרדה והפרעת פאניקה-רמה גבוהה של חרדה המופיעה באופן פתאומי, ומתבטאת באופן גופני בדפיקות לב מואצות, לחץ בחזה, רעד, הזעת יתר, וכו'. בנוסף, מופיעות תחושות של פחד מוות, חשש שעומדים להשתגע ותחושת ניתוק מהגוף. התקף פאניקה לעיתים מפורש באופן שגוי על ידי האדם כהתקף לב, והוא חולף מעצמו תוך כמה דקות. עם זאת, גם כשההתקף חולף, עלולה להיות חרדה מפני התקפים חוזרים.

*הפרעת חרדה מוכללת – האדם חש חרדה ודאגה רוב הזמן, למרות שלא תמיד הוא לא יודע להגדיר ממה בדיוק הוא פוחד. החרדה משתלטת באופן הדרגתי על מחשבותיו ועל חייו ופוגעת בתפקודו. היא מלווה פעמם רבות בכאבים גופניים.

*חרדה חברתית- פחד מוגזם מדיבור מול קהל, מביקורת, משיפוט, מחוויה של השפלה. כוללת הימנעות מאירועים חברתיים וממפגש עם אנשים חדשים.

חרדת בחינות - חרדת בחינות היא תופעה שכיחה שלא מצריכה טיפול אם  מתרחשת במקרים נדירים, ואם בדרך כלל האדם מצליח להתמודד עם מבחנים בצורה טובה, ללא רמות גבוהות של חרדה או פגיעה בהישגיו. מתי כן צריך לפנות לטיפול? כאשר החרדה ממבחנים מופיעה בתדירות גבוהה, גורמת מצוקה ניכרת, ומקשה על האדם להביא את הפוטנציאל האקדמי שלו לידי ביטוי או מובילה להימנעות. ניתן לזהות חרדת בחינות אם מופיע פחד מופרז ומשתק ממצבי מבחן. היא מלווה בתסמינים גופניים, כגון: הזעה, מתח בשרירים, דפיקות לב מהירות, וכן בירידה בריכוז, בזכרון, תחושת בלק אאוט, מחשבות שליליות טורדניות, וכו'.

*הפרעה טורדנית כפייתית (Ocd) – מחשבות טורדניות בלתי נשלטות המלוות בטקסים חזרתיים.

*הפרעת דחק פוסט טראומטית (Ptsd) – נוצרת לאחר חשיפה לארוע טראומטי.

*פוביה ספציפית – פחד מפני אובייקט מוגדר שאינה תואמת לרמת המסוכנות שלו במציאות. למשל: מעליות, טיסות. היא מלווה בתסמינים גופניים של חרדה בעת מפגש עם הגורם המאיים ומביאה להימנעות ממפגש עם הגורם המאיים בעתיד.

אני מאמינה שטיפול פסיכולוגי טוב יכול לסייע להבין את הסיבות לחרדה, ולסייע ברכישת כלים שיאפשרו התמודדות יעילה יותר עם  החרדה, המחשבות הטורדניות, הלחץ וחוסר השקט. במקרים רבים ניתן להתמודד עם החרדה בעזרת טיפול פסיכולוגי בלבד. עם זאת, כשעוצמת החרדה גבוהה לעיתים יש לשלב טיפול תרופתי במקביל לטיפול הפסיכולוגי. אני סבורה שגם כשהמצב מחייב טיפול תרופתי, חשוב מאוד לשלב עם הטיפול התרופתי גם טיפול פסיכולוגי, מכיוון שהטיפול התרופתי מסייע בהפחתת הסימפטומים, אך אינו פותר את מקורות הכאב הנפשי, ואילו יעילות הטיפול הפסיכולוגי בחרדה ממשיכה להתקיים גם בטווח הארוך.

אם את/ה סובל/ת מחרדה, סביר להניח שאת/ה חש/ה שאת/ה נושא/ת על כתפייך או בליבך מטען
כבד מנשוא הפוגע באיכות חייך ובשגרת יומך. אל תישאר/י עם התחושה הזאת לבד,
אני נמצאת כאן עבורך, פנה/י אלי לשיחת ייעוץ ראשונית